Lärare har hittat bra arbetsformer

Cecilia Stavert är ansvarig för arbetet med Språkprojektet i  Lessebo kommun. Läs hennes intervju med Veronica Wilhelmsen, lärare i introduktionsklassen, Bikupan i Lessebo

-Ser du några effekter av arbetet med Studi?

-Eleverna blir mer självsäkra när de har kollat på en film, de vågar ställa frågor efteråt. Eleverna hänger med mer på lektionerna. De tar också eget ansvar över att gå in och kolla på en film.
Studi.se är ett fantastiskt verktyg inte bara för de nyanlända eleverna utan för alla elever på skolan. Studi.se är bra för de svaga eleverna. Elever med exempelvis dyslexi har stor nytta av Studi.se. Självklart använder de nyanlända eleverna Studi.se på matematiken. Vi längtar till dess det finns på fler språk, just nu finns dari, somaliska och arabiska och det är förstås jättebra men de kurdiska eleverna till exempel har svårt att ta till sig då de inte kan något av språken.
Detta läsår har vi många nya nyanlända elever, idag på förmiddagen visade jag hur Studi.se är uppbyggt för de nya eleverna. De satt helt tysta och tittade!
När eleverna läser något som de inte förstår finns Studi.se som ett komplement till ordinarie undervisningen. Jag är väldigt tacksam att Studi.se. finns!

-Vad tycker eleverna?

-Att lyssna sig till kunskaper är mycket bra, många elever kan ju inte läsa på sitt hemspråk.
Det är positivt att filmerna i Studi.se är animerade, det är enkelt förklarat, eleverna hänger med och det är glädjande för mig som lärare att se. Det är väldigt uppskattat när jag säger till eleverna att de ska gå in på Studi.se, det blir lugnt i klassrummet när de sitter med sina hörlurar kopplade till datorerna.
I matematiken ska vi börja använda Studi.se som flippat klassrum.

Cecilia fortsätter rapporteringen från Veronikas klassrum

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *