Axel Thunell – Miljonjägaren

Hej Axel, berätta lite om dig själv. Vem är du?

Jag heter Axel Thunell och går i nian i Bikupan som ligger i Lessebo kommun. Jag älskar matematik och språk. Ja allt med siffror och mönster. Utanför skolan gillar jag att spela spel och träna. Jag har bland annat tränat fotboll, simhopp, gymnastik och pingis, lyssna på K-Pop och att snacka med kompisar. 

Dessutom gillar jag också att ta det lugnt, kolla på tv, spela piano, kolla på Youtube, lära mig nya saker och utmana mig själv. 

Jag försöker till exempel lära mig själv japanska. Det går inte snabbt men det går framåt. Japan är ett land som jag är väldigt intresserad utav.

Jag har väldigt lätt för att lära mig nya saker. Om jag lär mig någonting viktigt i skolan eller hemma så sätter det sig väldigt lätt i hjärnan på mig.

1.     Du är den första eleven på studi.se som når till 1 miljon poäng. Hur känns det?
Jag är såklart väldigt glad för det. Det känns nästan som att jag har slagit ett rekord.

2.     Hur kom du på tanken att försöka nå 1 miljon poäng?
Innan jag hade 1 miljon poäng som mål hade jag redan skaffat ihop 200.000 poäng från lektioner som vi fått i skolan. Speciellt inom biologi. En gång när jag gick in på sidan och såg att jag hade 200.000 poäng tänkte jag att det skulle vara coolt att ha 1 miljon poäng. Det var då jag bestämde mig för att satsa på att nå 1 miljon poäng.

3.     Vilken taktik använde du för att uppnå ditt mål?

I början var min taktik att göra så många lektioner som jag kunde. Jag tänkte att jag skulle börja med lektionerna som jag inte hade gjort innan. Jag gjorde inte allt på en gång utan jag gjorde några lektioner varje dag. 

När jag var ungefär 200.000 poäng från 1 miljon räknade jag ut hur många poäng jag behövde få varje dag i genomsnitt för att komma upp till 1 miljon innan nyår. Jag gjorde så många lektioner som behövdes varje dag och till slut hade jag 1 miljon poäng.

4.     När du använde filmerna, hur kände du att det hjälpte dig i skolarbetet?

Till exempel i historia gick vi igenom första och andra världskriget. Vi hade både genomgångar och eget arbete. Men jag förstod inte allt som sades eller allt jag läste på internet. Då kunde studi.se hjälpa mig genom att förenkla det jag inte förstod.

Jag har också lärt mig mycket nytt inom bland annat fysiken.

Repetition är något som jag tror man behöver för att något man lärt sig ska fastna i minnet. Genom att kolla på filmerna och svara på frågorna repeterade jag det jag redan visste. 

5.     Vilka studi(e)-tips har du för andra elever som använder studi.se?

  • Koncentrera dig på sidan och inget annat. Om man är koncentrerad på vad man gör kommer man ihåg det lättare.
  • Lägg undan mobilen. Det blir svårt att koncentrera sig på sidan om man hela tiden kollar mobilen.
  • Kolla på filmerna. Man kommer ihåg vad man lärt sig bättre om man har sett filmerna.
  • Gör lektionerna du känner för att göra. Det blir roligare och man kommer ihåg det bättre.

6.     Har du några andra pluggtips som du vill dela med dig av?

  • Gör lite varje dag istället för mycket då och då. Forskning har visat att man kommer ihåg mer om man pluggar lite vid många tillfällen än om man pluggar mycket vid få tillfällen.
  • Var avslappnad när du pluggar. Sätt på musik som gör dig avslappnad eller hitta andra knep som får dig att slappna av.
  • Fördjupa dig i saker som du gillar och som du är bra på. Om du gillar matematik kan du fråga läraren om du kan få mer utmanande uppgifter    
  • 7.     När tycker du att du fick mest användning av studi.se?

När jag var hemma och hade tråkigt kunde jag öppna upp studi.se, göra några lektioner, och sedan blev jag glad eftersom det kändes som att jag hade lärt mig något nytt.

Axel har även fått en egen karaktär på studi.se och kommer att dyka upp i några av våra filmer framöver. Första filmen som han dyker upp i är filmen om nervsystemet.

Hittade du svaret?
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *